Menu

YourVaccine

Branding, Concept

YourVaccine

Categories

Alles wat te maken heeft met Biochemie en met Moleculaire Biologie doet het hart van de mannen van Synvolux sneller kloppen. Op het moment dat ze mij benaderden stond hun project net in de steigers. Het plan was om door middel van crowdfunding draagvlak te creëren en hiermee het project naar een hoger voetstuk brengen. De naam voor deze webshop zou ‘Yourvaccine’ gaan luiden. Een bedrijf dat zich volledig zou richten op het ontwikkelen van vaccinaties, door middel van genetisch gemanipuleerd DNA. Het voornaamste doel daarbij was om de uitbraak van het Ebola virus te bestrijden. Een zeldzame maar ernstige infectieziekte die in Afrika voorkomt en vaak gepaard gaat met bloedingen in het lichaam.

Doel

Ik kreeg hierbij de opdracht om een zeer unieke, strakke, ‘betrouwbare’ visuele identiteit te ontwerpen, die perfect aansluit op de markt en die in feite kan concurreren andere merken.

 

Brainstorm

Tijdens de ontwikkeling van het logo voor Yourvaccine is breed gekeken naar de markt, concurrentie, vakbladen, aanverwante sectoren en de geschiedenis van vaccinaties.

Na het aanleggen van een grote inspiratiemap volgden vele schetssessies, typografie-try-outs en mood boards waarbij allerlei concepten de revue passeerden. Concepten gericht op kleur, betrouwbaarheid, zorg, DNA, bacteriën en virussen.

Ook heb ik gerelateerde websites bekeken die door midden van Crowdfunding hun doel willen bereiken. Wat ik hierbij interessant vond om te onderzoeken, waren de elementen die ervoor zorgden dat er draagvlak ontstaat. Hier kwam uit dat emotie, belangen en motivatie een grote rol spelen in het wel of niet slagen van een soortgelijke actie.

Concept

Na het aftasten van vele concepten met een x-aantal goede logo-opties maar geen volmondige “Dit is het!”, bleek dat zowel Synvolux als ikzelf vielen voor hetzelfde lettertype, nog los van een eventueel beeldmerk. Binnen dat lettertype hebben de letters van Yourvaccine een ronde vorm, waardoor de bedrijfsnaam vertrouwd, vriendelijk en leesbaar ogen. Door het woord ‘vaccine’ in een vetter font neer te zetten en het woord ‘your’ juist fragieler, wil ik de nadruk lekker op de oplossing en de essentie van het bedrijf. Het beter maken van de mensen die geïnfecteerd zijn.

Dit lettertype, gecombineerd met een ingeving die voortkwam uit de vraag “Hoe kun je met een simpele vorm een modern, strak beeldmerk ontwerpen?” leidde uiteindelijk tot het huidige logo van Yourvaccine. De doorbraak ontstond door het combineren van sectoren die ontstonden uit het opbreken van een cirkel. Door te spelen met deze vormen en de gekozen kleuren ontstond er een beeldmerk dat een DNA streng representeert. De ronde vorm van het logo sluit daarnaast goed aan bij de ronde vormen van het gekozen lettertype.

Om een goede keuze te maken wat betreft de kleuren, heb ik gekeken naar andere medische bedrijven en de betekenis van de kleuren. De kleur groen kan de bloeddruk verlagen en heeft een rustige uitwerking. Daardoor wordt groen ook wel geassocieerd met genezing, gezondheid en balans en bijvoorbeeld veel gebruikt in ziekenhuizen en apotheken. De kleur blauw wordt gezien als de kleur van vertrouwen, duidelijke communicatie en betrouwbaarheid. Deze kleur vind je veel terug bij bedrijven die het belangrijk vinden om integriteit en oprechtheid uit te stralen.

Kleuren

Nick Dijenborgh – Graphic Design
Share

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!